hits

september 2015

Misfornøyd boligselger - ingen adgang

Er du en slukøret boligselger har du neppe hørt om eiendomsmeglerguiden.no. En nobel tanke, som med tiden gikk seg bort og ble en vesentlig del av en håndfull meglerforetaks markedsstrategi.

I sin spede begynnelse var nok tanken å gi forbruker nyttig informasjon om ulike meglere i geografiske områder. Slett ingen dum tanke! En vesentlig del av tjenestens innhold ble derimot myntet på kundens vurdering etter bruk av megleren. Det var også her det gikk galt.

Hvem skulle lede kunden inn på guiden for å gi vurdering av megler?

Svar; det ble megler.

Summen av vurderinger dannet lister over «de beste meglerne», på landsbasis, i byer og på postnummer. Hvilke boligselger ønsker ikke å benytte den beste megleren?


"Guiden ble et nyttig verktøy, bare ikke for forbruker"

Guiden ble et nyttig verktøy, bare ikke for forbruker.

Det tok ikke lang tid før en håndfull meglerforetak gjorde guiden til en viktig del av sin markedsstrategi. De skulle ha guidens beste meglere.


Finansavisen 8.september

Nå har Forbrukerombudet reagert. Det finnes nemlig ingen skyer, nedbør, lyn eller torden på guiden. Sjekker man ut kandidatene helt i bunn av den lange listen over meglere, er det utelukkende positive tilbakemeldinger. Hvordan ble de alle så salig gode?

Guidens styreleder Geir Morten Nilsen forsøkte å forklare dette i Finansavisen 8.september. «Hvis en megler stadig hadde fått dårlige tilbakemeldinger, da hadde han ikke kunne vært megler».

Så enkelt er det. Eller?

En forklaring tuftet på at meglere rett og slett ikke får dårlige tilbakemeldinger er mulig godt nok til å selge 30% av guiden til Schibsted. Jeg kjøper derimot ikke forklaringen. Den egentlige og åpenbare forklaringen er selektiv utvelgelse.

De meglere som bruker tjenesten har åpenbart et sterkt incentiv til å velge hvilke kunder de ønsker og ikke ønsker tilbakemelding fra. Strengt tatt kan man ikke klandre dem. Åpenbart lar både forbrukere og journalister seg forlede av guidens innhold.


Annonse vg.no

Nilsen fremholder at «Dette (red. guiden) har blitt så stort at folk kommer inn fra alle kanter. Det er ikke riktig at megleren styrer dette alene».

Det hadde vært betryggende. Kundene har makten, ikke megleren. Da burde også de meglerne som solgte flest hus, som hadde flest kunder, ha flest vurderinger?

I virkeligheten har noen av de beste meglerne jeg vet om i det ganske land knapt en eneste tilbakemelding på guiden. Da snakker vi om meglere som alene, på egen hånd, omsetter like mange boliger som enkelte meglerkontor.

"En uriktig, ubalansert, unøyaktig kilde til informasjon"

Mens en håndfull meglere trykker tjenesten til sitt bryst, gir andre den det glatte lag.

At bruken blant meglere er så varierende er enda en vesentlig brist. Den gir nemlig ikke et korrekt bilde av markedet der du bor. Den viser deg først og fremst hvilke meglere som har guiden som en del av sin markedsstrategi.

Jeg betviler på ingen måte at det lå en nobel tanke bak opprinnelsen av guiden. Som skrevet innledningsvis syntes jeg faktisk selv den var en god tanke, inntil jeg innså hva den ble. En uriktig, ubalansert, unøyaktig kilde til informasjon.

Mulig ønsker den nye eieren å bidra til å rydde opp?

Sannheten er at de beste meglerne ikke ligger på toppen av eiendomsmeglerguiden. De lever fortsatt av å ha svært fornøyde kunder, ikke skriftlige tilbakemeldinger fra dem.