hits

februar 2015

Om å gå på tryne i boligmarked

En undersøkelse utført av TNS Gallup for Forbrukerrådet viser at 44 prosent av boligkjøpere opplevde problemer knyttet til bolighandel. Resultatet er like lite overraskende og reaksjonen like teatralsk som da en tilsvarende rapport traff forsiden av VG i 2011.

Årets undersøkelse avdekker at 60-70 prosent av boligkjøpere mener å ha for kort tid ved boligkjøp. Forbrukerrådet svarer med en vaklende beskyldning om at meglerbransjen tjener godt på kort tid fra visning til salg.

Beskyldningen er i beste fall komisk og ganske så uinteressant.

Beskyldningen er i beste fall komisk og ganske så uinteressant. Det som derimot er interessant er hva du som budgiver ville brukt et ekstra døgn til? Svært få bryr seg om å bruke de tilmålte 60 minuttene på visningen i dag, så hva ville endret seg? Ville du bedt om ny visning med fagmann neste dag eller valgt en tur på kino?

I følge rapporten mente 17 prosent at boligen var i dårligere stand enn først antatt. Jeg har selv kjøpt bruktbolig og oppdaget det samme. Ville jeg avdekket feilen om budfristen hadde vart et ekstra døgn? Absolutt ikke.

Etter å ha funnet en feil visste jeg som megler at jeg etter avhendingsloven ikke ville kunne få oppreisning for denne. Hadde jeg ikke hatt inngående kunnskap om lovverket, ville jeg da ha klaget? Høyst sannsynlig. Tror du jeg basert på dette er sjokkert over at 14 prosent klager eller reklamerer etter boligkjøpet?

Avhendingsloven er en ullen lov. Den inneholder formuleringer som «innen rimelig tid» og ord som «vesentlig». Når rapporten avdekker at en av ti har vurdert å klage, men ikke gjort det, er ikke det overraskende.

Flertallet bruker ikke et sekund på å lære seg boligkjøp innen de legger inn bud.

Flertallet bruker ikke et sekund på å lære seg boligkjøp innen de legger inn bud, jeg gjorde ikke rare undersøkelsene selv da jeg kjøpte min første bolig i år 2000. Som forbrukere er vi vant til kjøpsloven, vi er vant til å kunne klage å bli hørt. Så hva opplever vi når feilen ved boligen ikke er vesentlig nok? Et problem?

Ser vi på hvorledes forbruker er oppdratt til å kjøpe bolig er ikke svarene i rapporten overraskende. Jeg vil anta at flertallet av boligkjøpere tror de har flere og bedre rettigheter enn de i realiteten har. Dette er noe forsikringsselskapet Help, som selger forsikring til boligkjøpere garantert kan bekrefte. Dessverre er det faktisk alt annet enn overraskende at du som forbruker kan oppleve problemer knyttet til bolighandel.

Forbrukerrådet mener å ha avdekket noe dramatisk og hevder at rapporten klart viser at eiendomsmeglerbransjen har mislyktes i å skape en trygg bolighandel for norske forbrukere. Mulig hadde påstanden holdt vann i 2011, men det har skjedd litt siden den gang. Antall reklamasjoner på bolighandel har gått kraftig ned, mens meglerbransjens omdømme har gått opp.

Selv om Forbrukerrådet tilsynelatende ønsker å rette pekefinger må instansen - slik jeg ser det - bære en større del av ansvaret for forbrukerens holdning til boligmarkedet enn meglerbransjen. På den ene siden fremholder de at bolighandel er så enkelt at alle kan gjøre det selv. På samme tid fremstiller de bolighandel som en handel hvor man nærmest kan legge hjernen igjen hjemme, og støtte seg på megler samt boligsalgsrapporter.

Er det snart på tide å pakke bort stridsøksen?

Spørsmålet jeg stiller meg er om det ikke snart er på tide å pakke bort stridsøksen og heller dra sammen for forbrukeren? Jeg vet at meglerbransjen ønsker det.

Den raskeste veien til opplevd tryggere bolighandel i Norge oppnås ved å informere forbrukere om at kunnskap om bolighandel er svært nyttig. Det er et enkelt men viktig budskap!

I det lengre løp har både bransjen og det offentlige en jobb å gjøre, både i forhold til å skape boligsalgsrapporter som faktisk er gode, og ikke minst et lovverk som i større grad forhindrer at du går på tryne i boligmarkedet.


 

Dersom du skal kjøpe bolig og ønsker å lære deg litt mer om bolighandel kan jeg anbefale at du tar en titt på min applikasjon boligkjopet.no. Applikasjonen er gratis.